مگنت

از جمله روش هاي درماني در حيطه  طب فیزیکی وتوانبخشي الكترومگنتيك تراپي است. اين شيوه درماني بر اين اساس استوار است كه همه چيز در ماهيت الكتريكي است . غشاي سلول و تمام عناصر داخل سلول داراي بــار الكتـريكـي و مغنـاطيسـي می باشد . بـدن انسان از تعداد زيادي سلول تشكيل شده است كه فعاليت الكتريكي دارند. اين سلول ها پتانسيل پايه دارند كه براي متابوليسم زمان سلولي لازم است. ميدان مغناطيسي به همه سلول ها در هر عمقي از بدن به صورت همزمان نفوذ مي كند. بنابراين با اين روش امكان درمان مؤثر پاتولوژي هاي عمقي كه با روش هاي ديگر به طور مستقيم امكان پذير نبود ميسر مي شود.

تأثیر درمانی مغناطیس از زمان هیپوکرات در طب باستانی شناخته شده و کاربرد داشته است. میدان های مغناطیسی در زندگی انسان نقش مهمی دارند و این نقش زمانی قابل درک است که بدانیم زمین خود یک مغناطیس بزرگ می باشد.

با عبور جریان از یک سیستم، در اطراف آن میدان مغناطیسی تشکیل می شود. این میدان به شکل دایره است و شدت آن قابل اندازه گیری می باشد. در واقع چگالی شدت میدان مغناطیسی از خطوط نیروی مغناطیسی در اطراف و مرکز سیستم یا بوبین ایجاد می شود که آن را با واحد Gauss یا Tesla اندازه می گیرند.

در واقع می توان پروتوپلاسم (محتویات داخل سلولها) را به عنوان یک سیستم ژنراتور در نظر گرفت که شارژ الکتریکی بدن را تعیین می کند و کاهش این انرژی الکتریکی باعث ضعف مغناطیسی بدن و فقدان آن باعث مرگ می شود.

پتانسیل استراحت سلولی متناسب با تبادل یونی غشای سلول است. پتانسیل پایه در سلولهای بیمار یا آسیب دیده تغییر می یابد. میدان مغناطیسی با نفوذ به سلول ها، نفوذ پذیری غشاء سلولی را بهسازی و تبادل یونی در سلول را تسهیل و مصرف اکسیژن را بالا می برد ..میدان مغناطیسی که به بدن اعمال می شود میزان سطح انرژی سلول را تغییر میدهد میدان مغناطیسی بر سلولهای قرمز خون ، میوگلوبین داخل ماهیچه ها ، موادی که خاصیت پیزوالکتریک دارند مانند  استخوانها  .کلاژن .پروتئین کراتین ،……. تاثیرمهمی می تواند اعمال کند که در نهایت به تسریع روند ترمیم بافت منتهی می شود.

اگر چه استفاده از مغناطیس درمانی از گذشته مورد توجه بوده است، ولی بیشترین اثرات درمانی امروزه با پیشرفت تکنولوژی و امکان ایجاد میدان های پالسی قوی با فرکانس پائین دیده می شود. در فرکانس حدود 5Hz انقباض عروق (Vasoconstriction) و در فرکانس 10Hz انبساط عروقی(Vasodilatation) دیده می شود.

سلولها در فرکانس 200-100 Hz بیشترین پاسخ درمانی را نشان می دهند. این پاسخ از فرکانس 50Hz شروع شده و برای تکمیل پروسۀ درمان بهتر است کم کم 25 پالس در ثانیه اضافه شود تا به محدودۀ 200-100 Hz برسد.

در مگنتو تراپی از سه میدان مثبت، منفی و پالسی استفاده می شود.

در مگنتوتراپی پارامتر های زیر مؤثرند: فرکانس امواج -شدت یا بلندی امواج -مدت زمان -جهت امواج

از مگنت تراپي عمدتا در درمان و یا کنترل درد هاي مفصلي  عضلانی و اسیب های  استخوانی و مفصلی  مانند ارتریت و استیو ارتریت  ، تسریع در التیام شکستگی های استخوان  استفاده مي شود . بر اساس يافته هاي جديد مگنت تراپی می تواند سبب افزايش اندورفین ، شل شدن عضلات ، كاهش تورم و ادم  و افزایش خون رسانی ………. شود .اين درمان مي تواند به ساير درمانهای فیزیوتراپی همراه شود .يكي از موارد مهم كاربرد مگنت تراپی درد هاي با منشاء ستون مهره –آرتروز- پوکی استخوان و شکستگی هایی است که دچار تاخیر در جوش خوردگی شده اند مي باشد . همچنین موجب التیام درد های روماتیسمی  و التهاب مربوط به ان  .تروماتولوژی شامل التیام کشیدگی عضلات و لیگمان ها  -نورولوژی شامل بیماری های التهابی و اعصاب و بیماری هایneurodegenerative  -درمان التهابات شامل التهاب عضلانی و تاندونی و درد های سیاتیکی  درمان میگرن و سینوزیت –درمان اسیب های پوستی شامل زخم های بستر –اثر بر روی سیستم ایمنی بدن با افزایش سنتز اینترلوکین I.II و TFN , و افزایش تیپ خاصی از سلولهای لنفوسیت

.

تأثیر مگنت تراپی بر تحریک استخوان سازی و استئوپلاست ها ثابت شده است. میدانهای مغناطیسی پالسی با تغییر پتانسیل غشای سلولی در اوستئوپلاستها باعث تحریک فعالیت آنها می شود. یکی از عوارض مهم در شکستگی استخوان، جوش نخوردن یا (Non Union) می باشد که احتمال آن با افزایش سن زیاد می شود. PMF باعث تسریع پروسۀ جوش خوردن استخوان و افزایش توده استخوانی (Bone Mass) می شود.

. تحقیقات نشان می دهد میدان های مغناطیسی تشكیل استخوانها و همچنین جوش خوردن استخوانها را در شكستگی ها حتی زمانی كه در داخل گچ بوده يا تحت عمل جراحی قرار گرفته ویا با پلاتین ثابت شده اند را می تواند تسريع كند . اين تاثیر ناشي از بهبود گردش خون و تحريك غشاء سیتوپلاسمیك مي باشد .

كاربرد دستگاهای مگنت تراپی در پوكي استخوان ، تاثیر اين مدالیته بر تولید استخوان را در انسان ثابت كرده است . در پوكی استخوان يا به عبارت دیگر كاهش تراكم استخوان كه شدت های كم و زياد دارد سختي استخوان كاهش يافته و شكنندگي آن افزايش مي يابد . تحقیقات نشان داده بدنبال كاربرد مگنت حتی براي دوهفته افزايش تراكم استخوان در بانوانی كه به علت بی تحركی كاهش جذب كلسیم داشتند بهبود يافت .همچنین در اين افراد كاهش قابل توجه در دردهای التهابی مفصلی گزارش شد ه است. های فیزیکی و فاکتورهای ژنتیک در این پروسه اهمیت دارند.

. امواج با فرکانس پائین الکترومگنتیک باعث القاء جریانهای الکتریکی در استخوان شده و تراکم استخوان را افزایش می دهند. همچنین امواج الکترومگنیک اثرات ثانوی دیگری نیز دارد که در حفظ ساختار استخوان بطور غیر مستقیم نقش عمده ای دارند.

بطور کلی اثر مگنت تراپی بدنبال تاثیرات فیزیولوژیک زیر صورت می پذیرد :

افزایش سطح سیستم ایمنی .. دردرگیریهای اعصاب محیطی مثل خواب رفتگی مور مور شدن …–التهاب های تاندون ، لیگامنت ، بافت نرم …….-میگرن-    پوکی استخوان-رماتیسم مفصلی-آرتروز-آسیبهای ورزشی-زخمها و شکستگی هایی که دچار تاخیر در التیام هستند  برخی جراحی های ارتوپدی .تنفسی. بیماریهای زنان

از مگنت تراپی در بیماریهای دیگری هم استفاده می شود که اثر بخشی آن در حال بررسی است.

اثرات كلي مگنت تراپي

.اثرات التيامي يا بازسازي در بافت هاي استخوان

اثر ضد التهاب:اثر ضد التهاب این روش در مطالعات بر روی استئومیلیت باکتریال مزمن و حاد و نیز التهابات استریل رومائید و نیز آرتروز(استئو آرتریت) ثابت شده است.

اثرات ضد درد:اثر مگنت در شرایط دردناک التهابی یا تخریبی مثل آرتروز ثابت شده است و همچنین آزمایشات اثر متقابل آن را با آندروفین ها نشان می دهد. مزیت دیگر تأثیر بر سندرمهای دردهای انتشاری مانند سیاتیک است که برای درمان استفاده توأم از مگنتوتراپی و لیزرتراپی توصیه میشود.

اتساع عروق (وازودیلاتاسیون) و افزایش خون رسانی و اکسیژن رسانی به بافتها در این مکانیسم افزایش اکسیژن بافتی تا 200 % در ناحیه پالس دیده شده و شستشوی محصولات متابولیکی از سلول ها ازدیاد پیدا می کند. در واقع این مکانیسم در هر پروسه ای از ترمیم، اساس بهبودی است.

كاهش اسپاسم و شل شدگی عضله :افزايش گردش خون  که در پی آن بهبود تغذیه بافت و ترمیم بهتر و پاک سازی ناحیه از مواد زائد آسیب رسان ناشی از فعالیت سلولي را در محیط كاهش مي دهد  را سبب می شود . وقتی عضله در معرض میدان های مغناطیسی قرار می گیرد فعالیت لاكتات دهیدروژناز وانتشار يون كلسیم از سلول افزايش می يابد.اثرات كاهش اسپاسم امواج مگنت با آزمايشات خاصی به نام پلی الكترومیوگرافی به اثبات رسیده است .در پژوهشی كه بر روی عضلات ناحیه كمر انجام شده حتي بعد از يك جلسه استفاده از مگنت فعالیت غیر طبیعی عضله سرينی كاهش يافته است . اين اثر ناشي از انتشار يون كلسیم و كاهش تون عضلات جدار عروق و دريچه های مويرگ های عضلانی می باشد كه آن را به فعال سازی سیستم پاراسمپاتیك نسبت می دهند . در اين حالت سلولهای بافت مورد درمان اکسیژن بیشتری ازخون برداشت می نماید که این افزایش جریان خون سبب کاهش اسپاسم و گرفتگی ماهیچه و به حالت طبیعی رسیدن سفتی عضله و ترمیم سریعتر آسیب خواهد شد . تحقیقات نشان داده نه تنها اتساع عروق به دنبال مگنت تراپی رخ می دهد بلكه تولید عروق جديد یا رگ زایی هم صورت مي پذیرد که نتیجه آن افزایش خون رسانی بافت می باشد .

كاهش ادم : اين اثر ناشی از اتساع عروق و افزايش تغذيه بافت می باشد . اين اثر معمولاً پس از اولین يا دومین جلسه درمان نمايان ميشود.

اثرات بازسازی بافتی در بافت نرم و بافت عصبی (Neural Regeneration)

استفاده از درمان مغناطیسی در حقیقت باعث کمتر شدن میزان بار مثبت یونها در بدن شده و سرعت گردش خون در بدن را بهبود میبخشد.بهبود میزان گردش خون و ایجاد حرارت در بدن که یکی از کارهای مهم این شیوه درمانیست،  زمان پاسخگویی در افراد متفاوت می باشد و ممکن است از چند دقیقه تا چند هفته طول بکشد

به دلیل اینکه هنوز اثر مگنت تراپی بر روی برخی بیماریها ثابت نشده است  از مگنت تراپی  در موارد زیر استفاده نمی شود :

بدخیمی ها  -بارداری-سل-خونریزیهای دستگاه گوارش -نارسایی قلبی حاد -بیماریهای ویروسی باکتریایی شدید -پیس میکر قلبی ( باطری قلبی ) -دیابت نوجوانان ( دیابت نوع یک )

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.