پدیده رینود

پدیده رینود درنتیجه اسپاسم عروقی راجعه در انگشتان دست یا پا و گاهی در نواحی دیگر آشکار می شود که معمولا در پاسخ به هوای سرد یا استرس ایجاد می گردد. در این پدیده، در معرض هوای سرد قرارگرفتن یا لمس یک جسم سرد منجربه سفیدی یا رنگ پریدگی بخشی از انگشتان دست یا پا می شود که به علت اسپاسم عروق خونی ناحیه (افزایش انقباض عروقی رفلکسی سمپاتیک) و درنتیجه ایسکمی اتفاق می افتد. برخی پدیده رینود را مربوط به پاسخ موضعی عروق نسبت به سرما می دانند. پدیده رینود باعث کبودی(سیانوز) ناحیه مربوط به آن عروق خونی می گردد.

شدت پدیده رینود ممکن است خفیف، متوسط یا شدید باشد به طوری که بیشتر بیماران دچار حملات خفیف و غیرشایع می گردند. در موارد معدودی نیز ممکن است به علت ایسکمی پایدار، زخم  یا گانگرن در یک انگشت ایجاد شود. پدیده رینود از نام موریس رینود (maurice raynaud) -که پزشکی فرانسوی بود- گرفته شده است

انواع پدیده رینود

این پدیده به دو نوع متفاوت ناشی از اسپاسم عروق خونی شناخته می شود:

بیماری رینود بیشتر در زنان مشاهده می شود به طوری که آنان 5 برابر بیشتر از مردان دچار بیماری می شوند. معمولا این نوع از پدیده رینود نسبت به نوع ثانویه دارای شکل های خفیف تری است. سن بیماران در بیماری رینود عموما در محدوده 20 الی 40 است.

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.